تبلیغات
زعفران نیوز کرمان(گلزار) - تحقیقات درباره زعفران در ایران
زعفران نیوز کرمان(گلزار)

تحقیقات درباره زعفران در ایران


با توجه به بررسی های انجام شده درباره وضعیت زعفران در می یابیم  كه این محصول استثنایی علیرغم همه مزیتها،  اعجاب انگیزی و خاص بودن به خوبی شناخته نشده، از سوی دیگر  در چند سال گذشته تحولات قابل توجهی در تولید این محصول  به وقوع پیوسته است. یعنی در این مدت متناسب با پیشرفت علم، متحول شدن ارتباطات و ارتقاء سلیقه مردم نسبت به غذا و  اهمیتی كه برای كیفیت آن قایل می شوند  زعفران  جایگاه بسیار والاتر و خاص تری یافته است، ولی این محصول متناسب با  تغییرات  یادشده به حد كافی شناخته نشده،  حتی در كشورهایی مثل ایران و اسپانیا كه فرهنگ آنها با مصرف یا با تولید زعفران عجین است،  و حتی كشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه كه گرچه تنها در گذشته  زعفرانكاری زیادی داشته‌اند اما وارث پیشینه فرهنگی قابل توجهی در این زمینه می باشند شناخت لازم و كافی  نسبت به این محصول وجود ندارد. در حال حاضر می توان  گفت كه ایران قطعاً بزرگترین تولید كننده زعفران در جهان است و با سهم80  درصدی از تولید جهانی باید رسالت اصلی را در معرفی، بالابردن كیفیت، توجه به بهداشت و استفاده از روشهای علمی و بهداشتی برای تولید، فرآوری و بسته بندی این محصول برعهده داشته باشد. آن گروه از تولیدكنندگان ایرانی در بخش كشاورزی كه در واقع در گروه كالاهای تولیدی خودشان با محصولی جدید به نام زعفران مواجه هستند، باید دانش و ابزار لازم را برای تولید محصولی  مورد پسند و نیاز مصرف كننده در هر نقطه ازجهان و متناسب با جزییات آخرین استانداردهای بین‌المللی به دست آورند، كه  خوشبختانه بعضی ازشركتهای تولیدكننده  به این كیفیت، استانداردها و اطلاعات دست یافته‌اند.  در همین راستا انتقال دانش لازم به  تولید كننده‌ها نه تنها می‌تواند كمك موثری در  ارتقای كیفیت زعفران مصرفی جهان باشد، بلكه این قابلیت را دارد كه با بهر ه برداری بهتر و بهینه و دستیابی به راندمان بالاتر هزینه تولید را بیش از پیش كاهش دهد و  بدینترتیب  منافع توامان تولید كننده و مصرف كننده روز به روز بیشتر تامین گردد.

 از سوی  دیگر لازم است ضمن حمایت از روند حاضر در راستای حمایت از  تولید انبوه و متمركز زعفران در یك منطقه خاص كه پدیده ای بسیار  مطلوب است برای تولید زعفران كیفی  چاره‌ای اندیشیده شود و بازار محصول تولیدی نیز  پیش‌بینی گردد، زیرا به هر حال تولید  به تناسب  نیاز اقتصادی مردم  منطقه  در حال افزایش است، و متناسب با این نیاز اقتصادی باید برای فروش محصول هم فكری كرد تا در كوتاه مدت یا دراز مدت قیمت زعفران حداقل در بازار داخلی ایران از هزینه تمام شده آن كمتر نباشد و سود ومنافع منطقی كشاورز و تولید كننده ای راكه با زحمت و وسواس زیاد این محصول خاص را تولید می‌كند تامین نماید.

مواردی كه ذكر آنها رفت ما را برآن داشت تا به جهت اطلاع رسانی عمومی و و بهینه نمودن اوضاع و روش های کاربردی در مورد زعفران به ایجاد پایگاهی در درجه اول برای جمع‌آوری اطلاعات و در مرحله بعد انتقال آن به تمامی افراد و گروههای مرتبط یا علاقه مند اقدام نماییم. تا در این مسیر بتوانیم مشکلات و در واقع حلقه مفقوده ای به نام تحقیقات و پژوهش را مشخص سازیم.

بنابراین به طور خلاصه، جمع‌آوری اطلاعات موجود برای معرفی زعفران به صورت عام، انتقال اطلاعات لازم به كشاورزان، مصرف كنندگان و تولیدكنندگان زعفران، و در كنار آن به عنوان یك كار پایه‌ای و  ركن مهم در فعالیتهای آینده، انجام تحقیقاتی  در زمینه‌های مختلف، اعم از تعیین استراتژی، بررسی بازار، راههای مصرف و افزایش آن و انجام تحقیقات كاملتری در زمینه تولید، خواص دارویی و  پزشكی ناشناخته زعفران همه و همه در برنامه كار پایگاه  اطلاعاتی و تحقیقاتی زعفران قرار دارند. به ویژه در زمینه خواص دارویی و طبی گرچه این محصول تا اندازه قابل توجهی جای خود را در میان گیاهان دارویی و در طب گیاهی پیدا كرده و به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد، ولی شاید تحقیقات علمی در این رابطه تا حدی به صورت پراكنده انجام گردیده است. بنابراین مصمم هستیم  جمع‌آوری اطلاعات، پردازش و ارائه آنها و انجام تحقیقاتی با برنامه را در این رابطه پایه گذاری نماییم




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 25 آذر 1388 توسط hamid vafae
سایت تبادل لینک خودکار