تبلیغات
زعفران نیوز کرمان(گلزار) - راهکارهای افزایش صادرات:
زعفران نیوز کرمان(گلزار)

راهکارهای افزایش صادرات:

علاوه بر راهکارهای مختلفی که در بالا برای افزایش تولید بیان شد که به طور طبیعی می تواند نقش مؤثری در افزایش صادرات این محصول نیز داشته باشد، نیاز به یک سری سیاست هاست که بتواند منجر به افزایش صادرات زعفران گردد که به اختصار به آنها اشاره می نماییم:

الف. بازاریابی: محصولات کشاورزی و زعفران به طور خاص به دلیل برخی ویژگی ها نیاز به بازاریابی دقیق و علمی دارند از جمله این که: بدلیل فسادپذیری و از بین رفتن رنگ، طعم و عطرآن؛ باید محاسبه دقیقی جهت انجام اموری نظیر بسته بندی و حمل و نقل آنها صورت گیرد، هم چنین نسبت به وزن خود حجم زیادی را اشغال می کند ، قسمت زیادی از آن را آب تشکیل می دهد که در هوای خشک ایران سریعاً تبخیر می گردد، لذا باید در فاصله کوتاهی از زمان تولید، به بازارهای مصرف برسد تا خواص و کیفیت خود را از دست ندهد.

علاوه بر این چون محصولات مختلف کشاورزی در زمان های مختلف ثمردهی دارند و ممکن است با هم تفاوت داشته باشند لذا برای پایین آمدن هزینه حمل و نقل آن به خصوص با کشتی باید در مقیاس بسیار بزرگی تولید شوند. با توجه به این که معیار خرید و فروش زعفران به صورت خرده فروشی؛ مثقال و گرم است و این محصول اگر بخواهد با کالاهای صنعتی که از ظرافت زیادی برخوردار نیستند اما وزن زیادی دارند صادر شود، ممکن است به کیفیت آن لطمه وارد شود. هم چنین خصوصیت دیگر این محصول مانند سایر محصولات کشاورزی این است که یک بار در سال تولید می شود در حالی که تقاضا برای آن در کل سال ثابت است .

بنابراین با توجه به این موارد، نیاز به یک نظام بازاریابی خاصی دارد که بتوان با کمترین هزینه این محصول با ارزش را به دست مصرف کننده خارجی رسانید.

ب. توجه به سلیقه مشتریان خارجی: توجه به نیاز و سلیقه مشتریان در امر صادرات بسیار مهم و حیاتی است، چون برخی کشورها زعفران را به خاطر عطر و طعم آن مورد استفاده قرار می دهند؛ بنابراین لازم است زعفران های درجه 3 و 4 که عطر لازم را دارا می باشد و قیمت کمتری هم دارد صادر نماییم، در عوض برخی کشورها آن را به خاطر رنگ دهی، مورد استفاده قرار می دهند که لازم است زعفران درجه 1 و 2 به این کشورها صادر شود و چون این کار ،نیاز هر مصرف کننده را طبق خواست او برآورده می کند حاضر به پرداخت قیمت آن نیز خواهد بود.

بنابراین توجه به سلیقه مشتریان و صادرات طبق خواست هر مشتری، می تواند اثر مؤثری در افزایش صادرات زعفران داشته باشد. شاید به همین دلیل است که زعفران ایران ابتدا به امارات ، اسپانیا و ایتالیا صادر می شود و سپس به دست مشتریان نهایی این محصول می رسد.

ج. تبلیغات: یکی از امور بسیار مهمی که امروزه در تغییرترجیحات و سلیقه مصرف کننده در مورد یک کالا مؤثر می باشد ،تبلیغات است که در این زمینه تلاش کمی صورت گرفته است . هم چنین با تبلیغات می توان دامنه استفاده از این محصول را افزایش داد. به عنوان مثال می توان با استفاده از تبلیغات آن را جانشین استفاده از مواد خوراکی شیمیایی نمود که نه تنها اثر مخرب مواد شیمیایی را ندارد بلکه دارای یک سری فواید نیز می باشد.

بنابراین تبلیغات می تواند منحنی های مطلوبیت کشورهای مختلف را به سمت این کالا متمایل نماید که باعث کم شدن و واکنش کمتر مشتریان نسبت به افزایش قیمت آن خواهد بود. هم چنین وابستگی به استفاده از محصول می تواند تبلیغات مخرب از جمله عدم رعایت بهداشت در استحصال محصول را کم اثر نماید.

د. کنترل کیفیت ورعایت استانداردها: یکی از مواردی که در افزایش صادرات این محصول تأثیرگذار است، رعایت موارد مختلف به خصوص در هنگام جداسازی کلاله ها از گل می باشد تا علاوه بر رعایت بهداشت ،کیفیت زعفران محفوظ بماند و مطابق استانداردهای تعریف شده بین المللی تولید گردد و به بازار مصرف عرضه شود.

ه. تعرفه و موانع غیرتجاری: یکی از مواردی که باعث کاهش صادرات کالاها و عدم کارایی در امر تجارت می گردد تعرفه ها و موانع غیرتجاری است. این امر در مورد زعفران نیز صادق می باشد و صادرات آن به صورت بسته بندی قیمت آن را در کشورهای مقصد بسیار گران می کند و باعث کاهش تقاضای مصرف کنندگان خارجی می گردد و از طرفی صادرات فله ای آن باعث افت کیفیت و نیز افتادن این کالا بدست واسطه ها می شود که بیشترین سود را دریافت نموده وبهره چندانی عاید کشور نمی شود.

پیوستن ایران به WTO می تواند تعرفه ها و موانع غیرتعرفه ای را کاهش دهد؛ همان طور که طبق یکی از اصول موافقت نامه گات (موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت)؛ باید تعرفه ها به تدریج کاهش یابد، هم چنین موانع غیرتعرفه ای حذف شود و به تعرفه تبدیل گرددکه طبق آن، کشورهای توسعه یافته باید تعرفه های کشاورزی را طی 6 سال به میزان 36درصد و کشورهای در حال توسعه به میزان 24 درصد و طی ده سال کاهش دهند و البته کشورهای کمتر توسعه یافته (LDCS) ملزم به کاهش نیستند.




برچسب ها: راهکارهای افزایش صادرات:،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 26 آذر 1388 توسط hamid vafae
سایت تبادل لینک خودکار