تبلیغات
زعفران نیوز کرمان(گلزار) - با اتخاذ برخی تصمیمات بازار طلای سرخ را از دست می‌دهیم
زعفران نیوز کرمان(گلزار)



 

یك صادرکننده نمونه زعفران تاكید كرد: درحالی که آمار صادرات بسته‌بندی ایران 9برابر عنوان می‌شود، کافیست با مطالبه آمار صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های 25 گرمی از گمرک ایران و مطالعه و بررسی آن عیار قانون اعمال شده از طرف دولت و دسترسی به اهداف قانون صادرات بسته‌بندی در بسته‌های پایین‌تر از 30 گرم سنجیده شود

 

یك صدرکننده نمونه زعفران تاكید كرد: درحالی که آمار صادرات بسته‌بندی ایران 9برابر عنوان می‌شود، کافیست با مطالبه آمار صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های 25 گرمی از گمرک ایران و مطالعه و بررسی آن عیار قانون اعمال شده از طرف دولت و دسترسی به اهداف قانون صادرات بسته‌بندی در بسته‌های پایین‌تر از 30 گرم سنجیده شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، این صادركننده اظهار كرد: امروزه به ناچار زعفران یا همان طلای سرخ ایرانی به‌صورت بسته‌های 25گرمی در نایلون‌های بدون کیفیت و به مراتب بی‌کیفیت‌تر از بسته‌بندی‌های نیم کیلویی و یک کیلویی سال‌های گذشته صادر می‌شود که پیامد آن کاهش شدید کیفیت این محصول (شکسته و خرد شدن)، به‌جای ماندن میزان قابل توجهی زعفران در نایلون هنگام خارج کردن، هزینه مضاعف بسته‌بندی بیهوده در مبدا و بیشتر از آن در مقصد که خود باعث افزایش بهای تمام شده است، عدم رضایت مشتریان که همگی این عوامل در نهایت از دست دادن بازار پادشاه ادویه جات ایران (زعفران) در جهان را در پی خواهد داشت.

وی تصریح كرد: در اینجا چند سوال اساسی که مسوولان باید پاسخگو باشند مطرح می‌شود که آیا براستی مسوولان می‌پندارند زعفران در بسته‌بندی 25گرمی مظروف در نایلون‌ها، به دست مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد؟ آیا صدور زعفران بدین شکل ارزش افزوده عاید کشور می‌شود و موجب ایجاد اشتغال در کشور می‌شود؟ آیا با این وضع صادرات دنیا ما را به عنوان صادرکننده زعفران بسته‌بندی خواهد شناخت؟! آیا این هزینه‌های مضاعف در جهت کاهش بهای تمام شده که همانا به‌عنوان برنامه مسوولان مطرح می‌شود، است؟

این صادركننده نمونه سال‌های 87 و88 استان خراسان تاكید كرد: حال باید به این نکته توجه شود که اصولا چه برنامه‌ریزی مدونی تحت عنوان برنامه‌ریزی استراتژیک در زمینه صادرات بسته‌بندی داشته‌ایم. تا‌کنون که به یکباره از صادرکنندگان توقع ایجاد جایگاه، فروش مویرگی در بازارهای هدف و بسته‌بندی داریم، عرصه رقابتی که شرکت‌های صادرکننده هنوز در زمینه معرفی و برندسازی در ابتدای راه به سر می‌برند و چشمداشت کمک، راهنمایی، حمایت و تشویق دولت را به عنوان همراه در کنار خویش احساس می‌کنند تا بتوانند در برابر کشوری همچون اسپانیا که تجربه بیش از نیم قرن بازاریابی، صادرات و البته حمایت‌های دولت خویش را به همراه دارد رقابت کنند و محصول خویش را معرفی کنند، که همانا پیش درآمد آن دارا بودن تکنولوژی مدرن بسته‌بندی، آشنایی با سلایق و فرهنگ مشتریان، آشنایی با تنوع و استانداردهای بسته‌بندی روز دنیا است.

وی افزود: با این استنباط که بدنبال صادرات بسته‌بندی، ایجاد ارزش افزوده و بوجود آوردن مزیت رقابتی در بازارهای جهان هستیم این ساده‌انگاریست که تصور شود مسوولان مربوطه بدنبال ایجاد ارزش افزوده هستند و صادرکننده که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده است بدنبال آن نیست. این ساده انگاریست که تصور شود بدین شکل صادرات، ما توانایی ایجاد جایگاه و بازار در بازارهای هدف را داریم.

شاكری در ادامه افزود: پرسش دیگری که مطرح می‌شود که دولت چه تشویق و حمایتی از صادرکننده انجام داد که به نتیجه نرسید و تصمیم به تنبیه (وضع عوارض بر صادرات زعفران) آنان را گرفت؟ هم‌اکنون بیش از 80 درصد صادرکنندگان برای ماندن در عرصه رقابت مجبور به صدور زعفران خویش با بسته‌بندی 25 گرمی شده‌اند که از تعرفه سوال برانگیز وضع شده در امان باشند اما با پرداخت چه بهایی؟ آیا با این قانون برخی افراد سودجو را عملا به سمت قاچاق این محصول سوق نمی‌دهیم؟

وی خاطرنشان كرد: اگر گمان می‌کنیم مشتریان با ما پیمان اخوت بسته‌اند و تا همیشه منتظر این کیفیت (زعفران شکسته و خرد شده) و این شکل بسته‌بندی (25 گرمی) خواهند ماند با توجه به ورود رقبای جدید نظیر افغانستان و دیگر کشورها بدنبال آنند که گوی سبقت را در زمینه تولید از ایران بربایند، با در نظر گرفتن اینکه با قیمت زعفران امروز، بسیاری از کشورهای اروپایی هم به این فکر افتاده‌اند که کشت برای آنها هم توجیح دارد، دچار ساده‌اندیشی دیگری شده‌ایم و در بلند مدت در بلند مدت باید منتظر عواقب ناگوار اینگونه قوانین باشیم.

این صادركننده زعفران گفت: مگر نه اینکه همواره شعارمان این بوده است که همیشه حق با مشتری است و مگر نه این که مشتریان اربابان عصر کنونی تجارت هستند و اکنون باید آن چیزی را ارائه و تولید کرد که مشتریان می‌خواهند. سوال آخر اینکه آیا می‌پنداریم تغییر رفتار مصرف‌کننده امری سهل و در کوتاه مدت امکان پذیر است؟

وی در پایان از مسوولان درخواست كرد كه قبل از اینکه قانونی وضع و اجرا شود با صادرکنندگان، تولیدکنندگان و استادان علم بازار و بازاریابی همفکری شود و با احترام و لحاظ پیشنهادات و نظرات آنها از بازخوردهای احتمالی وضع یک قانون آگاه شوید و هر از چند گاهی قانون وضع شده مورد ممیزی قرار گیرد و با اهداف تعیین شده مقایسه شود که دچار انحراف معیار نشویم

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران



نوشته شده در تاریخ جمعه 25 دی 1388 توسط hamid vafae
سایت تبادل لینک خودکار